Аз обичам математиката и ми се струва, че и детето ми има заложби за математика. Но образователната сиситема може да те откаже от всичко. Сега се учат да събират и изваждат трицифрени числа. Първото което не разбирам е защо ги карат да пишат числата едно до друго, вместо едно под друго, когато съвсем ясно се вижда кое с кое се събира и вади. И понеже сигурно и на авторите на учебниците им е ясно че е трудно да се смята така, ето следната простотия:
Смятай лесно!
367-229
______________
367-200=167
167-20=....
...-9=....
______________
367-200=.....
Синът ми, който спокойно може да си сметне горната разлика се пули и гризе химикала, какво да смята...Опитвам се да му обясня защо резултатът е същият, ако се смята така. Съвсем логично ме пита, кое му е лесното, тогава. Аз не знам, ама какво ли ми разбира на мен главата от педагогика.
А на вас, ако ви се наложи да си извадите две трицифрени числа, вече знаете един по-лесен начин. Успех!
6 коментара:
Ами аз съм свикнал така:
367
-229
----
...
Ама вместо да помня колко имам "на ум", мога просто да разцъкам елката, ебати. :) Знам, за учениците т'ва не важи.
Това ще да е заговор на правителствено ниво да се затъпи допълнитено подрастващото население ;D Добави и малко чалга и после що децата били малоумни...
Днес се хванах, че насила потискам опита да сметна две двуцифрени числа наум, а като го сторих, не си повярвах съвсем и отворих елката. Гадно е, по същия начин човеците загубили добрата си памет, щом открили писането, четох. Единственият начин човек да стане малоумен, е да го хване мързелът. Толкоз.
Аз пък мисля, че начина с разбиване числото на стотици, десетици, единици... е много по-верен и учи децата не просто да смятат, а и "какво" е число и как може да се работи с него.....
На мен винаги ми е било по-лесно да смятам така... Освен това мисля, че и в моя випуск се поощряваше, наричаха го "рационално смятане". Полезно ми се стори по-нататък, когато трябваше да се представят разни числа като суми, да се прегрупират.... да се представят като произведения.... Такива неща - "математика с цифрички(параметри)" му казваха едно време.....
Определено мисля, че на децата трябва да им се покаже.
Шантава работа е този алгоритъм. Някой болен мозък е решил че тук е мястото да разяснява на децата що е то единици, десетици и стотици и как тези работи формират едно число.
А със скокльо не съм съгласен - с писането хората си запазилил паметта за вечни времена. А мързелът е всепризнато, че е генератор на векики идеи. "Накарай мързеливия на работа, да те научи на акъл".
смятането по отделно или на части или както се казва е най-мързеливия начин /ако изключим калкулатора разбира се/, вярно по-удобен но едва ли развива мозъчната дейност.
Между другото все още не съм видял тренировки от рода на запомняне на дълги числа след гледане примерно 10 секунди, и изобщо има толкова добри техники които като че ли не се прилагат в училищата ни, всички едно си знаят и едно прилагат от 20-30 години насам
Публикуване на коментар