вторник, 10 октомври 2006 г.

Училище любимо

Както си седите в офиса, (защото, знам ви, че четете блогове в работно време!!), опитайте си силите в две задачки за второкласници, които са от контролните за оценяване на входното им ниво, демек, с какви знания влизат във втори клас.

1. Напишете звуковия модел на думата (това означава, да напишете за всеки съгласен звук С и за всеки гласен звук Г):
Юлия

2. Как трябва да изглежда последната плочка домино?



Отговорите са в първия коментар.
И...да ви кажа, ибахти! , то не било лесно във втори клас, ве!
И.. да ви кажа, мойто дете има две шестици на тези тестове, така че не злобея, просто ми се сториха трудни. Вие как мислите?

14 коментара:

Unknown каза...

1. Юлия

СГСГСГ

2. 4 точки горе, празно долу.

Анонимен каза...

Н етрябва ли да е ГСГГ?

Unknown каза...

Ми, не. Там е тя, че Ю и Я се състояли от съгласния звук Й и гласния У или А. Мен в училище са ме учили, че Я се състои от И и А, ама някъде след това са сменили програмата, защото по-малките са съгласни с Й-то. Голяма обърквация. То трябва като в дъжавен вестник, да излизат новите версии на правилата в българския език, че ние си мислим, че сме образовани и уж помагаме на децата си със фундаменталните си и непоколебими знания, а то.. светът се менял...

Освен това се чудя, ясно, че Щ се състои от Ш и Т, ами Ц от Т и С ли се състои? Пак ли са два звука с една буква? И като тръгнем да пишем изключително жизненоважните звукови модели на думите...да не стане грешка?
Помагайте!

Unknown каза...

Юлия като звук е [йу-л-и-йа], т.е. сгсгсг. Може би ще ви е интересно и още нещо - "дз" и "дж" се смятат като един звук. Тоест, "джапанка" ще се представи като сгсгссг.
За плочката домино, нещата са по-лесни... В горната част на плочките има 1, 2, 3 точки и съответно се очакват 4 (+1). В долната част има 6, 4, 2 точки и съответно се очакват 0 (-2).
Относно промените в езика - БАН си имат импулсен телефон за справки от този тип - 02 / 90012360. А промените са много. Например, има дублетни форми (обица/обеца), като и двете се смятат за правилни. Освен това, има предложение глаголи в 3 л. минало време да имат ударение на последната гласна. Например, вместо "Пешо вчера хОди до Варна" да е "Пешо вчера ходИ до Варна". Идеята е, че става по-ясно кога е за минало време, например "Пешо хОди по улицата" да е "Пешо ходИ по улицата". От друга страна, така пък се бърка със заповедната форма "Пешо, ходИ по улицата!". Друго предложение - да се премахне пълен и кратък член, тъй като всички ги бъркат... Абе - език свещен на моите деди, но все пак и на нас "О письменехъ" не ни изглежда като "За буквите", въпреки че си е на български отпреди 150-тина години, нали?

Unknown каза...

Допълнение: Ц не се състои от "т" и "с".
Всяка буква отговаря на един звук със следните изключения: щ="шт", "ю"=йу", я="йа", "дз" и "дж" - броят се за един звук.

Анонимен каза...

Боримечка, кажи им баце, че на мене не ми верват. За всичко, което казваш съм съгласен - и за звуковете и буквите, и за БАН. А по въпросА с членА - не мога да разбера защо никой не се съобразява с това правило - никак не е сложно самото правило, лесно е даже, но хората не им пука как ще го напишат членА. Неграмотници!

rės каза...

аргх, лесно беше едно време с преразказите с елементи на разсъждение...

Unknown каза...

Ахахахах:) Кефите ме, пичове:)
Аз да си кажа, по въпроса за звуковете и буквите. Знам ги правилата и наистина са такива. Никога досега, обаче, не бях поглеждала на тях критично. А сега ми се струва, че са сухарски, безсмислени, и доста спорни.
Но.. това е животът.

Анонимен каза...

и ти ма кефиш, щи [ш'ти]звънна ;)

Bella каза...

Толкова си ГоТиНа! случайна! добавям ти блога в my bookmarks. Направо си опитомила живота!

Анонимен каза...

странна работа е образователната система - вмъква задачи от тестове за интелигентност в образователанта програма. но няма лошо, така новите поколения поне ще докажат отрано, че са по-високо от нас. нормално.

Unknown каза...

В крайна сметка, тестовете за интелигентност са добро упражнение по намиране на закономерности и проследяването им, което май е основно житейско умение. Е, поне в интелектуалната сфера.

Анонимен каза...

Струва ми се, че втората задача е подвеждаща :) Не си спомням дали има плочки без точки?

Анонимен каза...

Случайна, замисли си се над изречението "Къде се дяна Диана" - според теб се чете [къде се диана диана], но аз мога да поспоря. За да има думи като Диана, лиана, виагра и пр., значи Я не е ИА, в противен случай тези думи биха се изписвали с Я. Както примено няма дума с ШТ, винаги се пише Щ.
Помисли си и за думата "детски", Ц не е ТС, въпреки че наистина се изговаря идентично (Радецки).

Знам, че това не е най-опровергаващият пример, но е част от общата картинка ;)