четвъртък, 10 септември 2009 г.

Униформите в училище

Никога няма да разбера хората, които са горещи поддръжници на униформите в училище. Аз съм яростен противник. И всичките глупости как щели да се научат на ред и на стил!!!??? направо ме оставят занемяла. И особено като видя възхитени майки, които нямат търпение да надянат на отрочетата си поредния знак че са един от масата и да им усучат около вратовете безумните вратовръзки.

Чудих се по едно време защо училищата в Русе така решително и последователно си създадоха главоболието да въвеждат униформи. Престижно било...тинтири-минтири. То ако с униформа са градеше престиж... ехееее сигурно щяха да са облечени като гвардейците пред Бъкингамския дворец (пф, да не чува дявола). А после се разбра, че естествено става дума за пари. Държавата отпускала една солидна сума за училище, въвело униформите. И те, милите, нали вече са на някакви си там самостоятелни бюджети, което аз много не го разбрах, но като цяло са им орязали парите, се чудят как да приберат още някой лев.

Освен това, прословутите конкурси кой да ушие униформите. Миналата година, докато течеше дебата за униформите в училището на сина ми, се оказа че в конкурса участват три софийски фирми. Извинете, че не разбрах, софийски? За тези, които не са от Русе, да поясня, че Русе е градът в който сигурно има най-много шивашки фирми в цяла България. Русе е известен с шивашката си индустрия. И, естествено е много по-лесно да се контактува със софийски фирми и да се шият униформите там и така нататък. Били предложили по-добри условия. Нали. Как пък една не се намери в Русе да предложи и тя добри условия. Сигурно са някакви тъпи.

И ето на, със свито сърце очаквам първата родителска среща и и вероятно съобщението, че от тази година вече има униформи. За дизайн и такива разни чак не ми се говори. Това, което видях на скиците изнесени във фоайето, беше безумната престава на някой дядка за "младежко" облекло. От разговорите ми с майки на ученици в постигнати вече от щастливата участ училища, разбрах че редът е отначало да дойдат и да вземат мерки на всеки ученик, после да пратят готовите облекла. При нужда от нови ризи и пуловери, се прави заявка и се получават пак след около седмица. Цените били нормални, леко високи. Материалите - долнопробни.

Аз лично съм виждала май само ризите на Математическата, които трябвало да са цвят шампанско, ама си бяха чисто светло лайняно. Пичовете си ги носеха размъкнати и с разместено закопчани копчета.
А преди във Варна съм виждала "униформени" от Руското училище, който бяха всичко друго, но не и спретнати:) Мацките си бяха поръчали ризки с два номера по-малки, така че гърдите им да изскачат от тях и си увиваха вратовръзките по китките, а пичовете правеха някакви безумни комбинации от огромни ризи, разкопчани до пъпа и размъкнати вратовръзки на голо под тях и големи увиснали дънки. Което само показва, че децата са се опитали да вкарат някакво чувство в малоумните дрехи, които са им били натрапени.

Не мога, не мога и не мога да разбера защо толкова старателно се опитват да осакатят децата, да ги натикат в калъпи, да ги обезличат. Защо родители с охота помагат за това. Защо цялото побъркано общество пее "осанна" на тази дивотия.

Ще взема да направя значки " Не ми харесва да съм с униформа" и да ги раздавам безплатно. Дали някой ще се сепне от това?

P.S. Само да уточня, че аз не съм против това да има някакъв дрес-код в училище, касаещ деколтетата, грима и др.

8 коментара:

Жоро каза...

Докато не започнеш да гледаш по-далече от носа си - няма да разабереш.

dvanyad каза...

Искам значка!!!
Винаги съм се изумявала как някой хора не помнят как са се чувствали ,когато са били деца.Аз много добре си спомням колко мразех гадната тъмно синя манта и никак не ми се ще и детето ми да изживява това.
Между другото в училището на дъщеря ми има униформи от 3 години,но бяха задължителни само докато ги купим.След това никой не ги е обличал.

Анонимен каза...

"ЗА" униформите!
аргументи...аргументи май няма смисъл да давам, защото всичко ми подсказва, че няма да бъдат взети под внимание.

Ученик

Unknown каза...

И кое точно ти подсказа, че аргументите ти няма да бъдат взети под внимание?

Ти самият каква униформа имаш? Какво е чувството да носиш униформа?

Аз самата съм носила 11 години униформа в училище и не ми харесваше. ПОкажи ми твоята гледна точка.

Григор каза...

Една значка и за мен, моля. :-)

Вики каза...

И за мен, моля! Пфуу, като чета всички тия новости около униформите (а и другите експерименти в образователната система изобщо), се радвам че завърших, преди да ме застигнат така наречените "рефирми"! Какво ли още има да видим...

Unknown каза...

Така мислиш за униформите, защото имаш малък син, а не дъщеря. Като почне да те разсипва за дрехи, "щото другите еди как си ходят в училище, щото на еди-коя си са й купили дънки от еди-каква си марка и никой не ходи с едни и същи дрехи два последователни дни", ще разбереш, защо родителите предпочитат да платят за униформи и да мирясат..

И дрес-код да въведат, кой ще следи за спазването му и как? Пак ще е вид "насилие над свободата на личността".

Unknown каза...

Вики, радвам се да те видя пак:))

Елена, наистина имам син, но според мен решението на проблема с врънкането за маркови дрехи не е в униформите. Както вече се споменаваше по-горе, няма униформени GSM- и, обувки, коли на родителите и почивки през лятото. Децата трябва да осъзнаят, че не могат да имат всичко, и след краткотрайното страдание от този факт, да насочат стремежите си към други области на себедоказване.